Luk Kunderne Før De Lukker Dig

I disse tider, foregår langt størstedelen af alt salg via internettet. Det giver også kun mening: en hjemmeside kan nå alle mennesker på hele jorden på én gang, mens en sælger kun kan besøge nogle få kunder i løbet af en dag. Men der er dog nogle ting fra os gamle sælgere, der stadig er værd at tage med, når man kaster sig ud på det store internet for at sælge.

Der er desværre mange der tror, at internettet er en helt anden verden, end den fysiske. De tror derfor, at salgsteknikker og så videre, som folk der har solgt fysiske produkter og abonnementer på gaden har, er fuldstændigt ubrugeligt online. Men det er det virkeligt ikke! Det er stadig den samme proces der foregår. Der er mennesker derude med problemer, og som er villige til at betale for, at de problemet forsvinder eller gøres mindre. En god sælger er én, der formår at præsentere den rigtige løsning til den rigtige kunde på det rigtige tidspunkt. Det er samme koncept, uanset om vi snakker en sælger der går fra dør til dør, eller salg via hubspot software og en hjemmeside.

Et af de principper, som jeg har hjulpet rigtigt mange mennesker med, når det kommer til salg er, at et salg altid bliver lukket. Hver gang du interagerer med en kunde, så sker der et salg. Spørgsmålet er, om det er dig, der sælger noget til kunden, eller om kunden sælger noget til dig. Du tænker måske, at det lyder skørt ? dine kunder prøver da ikke at sælge dig noget? Men jo, det gør de faktisk.

Hvis du banker på døren hos en person, og forsøger at sælge ham en støvsuger, så kan der kun ske én af to ting: enten køber han din støvsuger, eller også køber du hans forklaring på hvorfor han ikke har brug for en støvsuger. I er to sælgere, og kun én af jer kan lukke salget. Hvis du vil være en god sælger, så er din opgave at lukke flere salg, end du får lukket af kunden. Det er trods alt dit arbejde: som sælger burde du være bedre til at lukke salg, end den gennemsnitlige kunde.

Det samme gør sig faktisk gældende online. Det er blot lidt mere besværligt, fordi der typisk er tale om envejs kommunikation. Når man sælger ansigt til ansigt, så kan man have en samtale, der går frem og tilbage. Jeg kan komme med et argument for, at produktet vil være godt for kunden, og han kan så fortælle mig om jeg har ret eller ej. Alt efter hvad han svarer mig, kan jeg justere min tilgang, og sikre mig at jeg besvarer alle hans spørgsmål. På internettet er der typisk ikke dialog: kunden går ind på hjemmesiden, læser din salgstekst, og enten køber han eller også lader han være.

Når du sælger online, så skal du altså sikre dig, at din salgstekst dækker alt hvad en typisk kunde kunne ske at have af bekymringer. Her kan det faktisk anbefales, at prøve at sælge produktet igennem traditionelle kanaler først, og så skrive de typiske spørgsmål eller bekymringer ned. Nu kan du så skrive en salgstekst, der indeholder svar på alle disse ting.